حضور / Being There

دوشنبه بيستم خرداد87 -راه و ساختمان
.
فكر كنم ساعت خوابم بهم ريخته ….امروز با حيرت عجيب از رويايي كه ديدم از خواب بلند شدم …شايد تصورش دشوار باشه كه من تقريبا» هرگز خواب نميبينم و تعداد روياهام در تمام سالهايي كه زندگي كردم به زحمت به مجموعه انگشتان دو دستم ميرسه…نميدونم كه چرا رنگ همه اين روياها ..آبي-نقره اي هست؟
…..
كمي گم شده ام …كمي هم پيدا …انگار كه اين پيدا و پنهان شدنهاي درونم را هرگز پاياني نيست….راستي امروز كه دفتر آمدم ..كسي …تمام گلهاي باغچه را كنده بود …كسي تمام گلها را كنده بود …بعضي ها ميگويند …شيطان در تاريكيست….من هرگز در تاريكي شيطان را نديدم …من نميدانم چرا مدام از روشنايي ميايد؟ و نميدانم كه او را چه عداوتيست ..با گلهاي باغچه ام…؟ لبخندي ميزنم و در اتاقم مينشينم …بروم يك چاي بريزم..سيگار اگر تمام شده …خوب مهم نيست…پيپ قديمي همراه كمي توتون خشك هم گاهي دواي آرامش باغباني ميشود كه گلهايش را كنده اند
.
كمي هم يادي كنيم از فيلم «حضور» و نقش «چانسي باغبان» …بانقش آفريني «پيتر سلرز» كه خيلي دوستش دارم
.
(Being There) حضور
http://www.imdb.com/title/tt0078841/
http://en.wikipedia.org/wiki/Being_There
Peter Sellers پيتر سلرز
http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Sellers
.
حضور»، يك كمدى خاكستري درباره مرد ساده دلى است كه با آدم هاى ثروتمند مهمى روبه رو مى شود كه مسير زندگى وى را تغيير مى دهند. مقايسه اين فيلم با ساير آثار مطرح كمدى جهان، «حضور» را در زمره آثار خاص قرار مى دهد. «حضور» به كارگردانى هال اشبى محصول سال ۱۹۷۹ آمريكاست كه در مدت زمان دو ساعت و ده دقيقه به شيوه رنگى كارگردانى شده است.
.
درباره فيلم
سينمايى «حضور» پس از گذشت سال ها از ساخت آن هنوز در جذب تماشاگر موفق است. شيوه ساخت حضور به گونه اى بوده كه به سختى مى توان باور كرد اين فيلم ۲5 سال قبل ساخته شده است.
ملوين داگلاس به خاطر بازى در اين فيلم يك جايزه اسكار نصيب خود ساخت و نشان داد كه كارگردان در گرفتن بازى هاى برجسته از بازيگران فيلم هايش استاد است.
.
بازيگران فيلم
سينمايى «حضور»، عمده موفقيتش را مرهون بازى زيباى بازيگران و خصوصا پيتر سلرز است. وى كه سابقه اى طولانى در ايفاى نقش در فيلم هاى كمدى دارد، در سينمايى «حضور»، يكى از بهترين بازى هاى خود را به ثبت رساند. پيتر سلرز با بازى در «حضور»، كانديداى جايزه اسكار شد. اين در حاليست كه بسيارى بر اين اعتقاد بودند كه وى بايد جايزه اسكار را به خانه مى برد.
سلرز با ايفاى نقش در اين فيلم كلاسيك، به كارنامه شغلى اش به عنوان بازيگر افسانه اى سينماى كمدى پايان داد اما از آن زمان تا كنون به ندرت كمدينى توانسته است نبوغى را كه وى در حضور به نمايش گذاشت، مجددا تكرار كند. «كمدى خاموش» و «كمدى فيزيكى» كه در «حضور» از سلرز شاهد بوديم، وى را در زمره جذاب ترين كمدين هاى دنيا قرار مى دهد. علاوه بر پيتر سلرز بازيگرانى چون: شرلى مك لين، ملوين داگلاس، جك واردن و ريچارد سبهارت در سينمايى «حضور» به ايفاى نقش پرداخته اند.
.
داستان فيلم
فيلمنامه «حضور» را جرزى كوزينسكى در ژانر كمدى به نگارش درآورده است. وى كه پيش از نگارش فيلمنامه حضور، نولى با اين عنوان را نيز تاليف كرده بود، در سال ۱۹۸۱ كانديداى دريافت جايزه بافتا شد. داستان حضور درباره «كمپ»، باغبانى فاقد هويت و شناسايى است. او هرگز پايش را از خانه اى كه در آن باغبانى مى كرده است بيرون نگذاشته و مهمان خارج براى او تنها از دريچه تلويزيون معنا دارد. بعد از مرگ صاحبخانه، كمپ به اجبار از خانه بيرون مى رود و طى دورانى تا حوادث رياست جمهورى آمريكا پيش مى رود. «حضور» در جشنواره هاى خارجى و اكران در سينما تاكنون در كشورهايى چون: انگليس، هلند، آرژانتين، شيلى، سنگاپور، فنلاند،نروژ، سوئد،آلمان و كانادا به اكران عمومى درآمده است. اين فيلم در سال ۱۹۸۰ كانديداى دريافت بهترين بازيگر نقش اول مرد از مراسم آكادمى شد واسكار بهترين بازيگر نقش دوم مرد را دريافت كرد. «حضور» در همين سال در ۶ بخش كانديداى دريافت جايزه گلدن گلاب شد ودر نهايت توانست جايزه ويژه اين جشنواره را در بخش هاى بهترين بازيگر نقش اول و دوم مرد به خود اختصاص دهد. �
�اخته هال اشبى همچنين كانديداى نخل طلاى كن بوده است. اين فيلم در سال ۱۹۸۱ در چهار بخش نامزد دريافت جايزه بافتا شد
.
درباره فيلمساز
http://en.wikipedia.org/wiki/Hal_Ashby
به گزارش ايسنا، هال اشبى، دوم سپتامبر ۱۹۲۹ در آمريكا متولد شد. وى كه تا چهل سالگى فيلم نساخته بود در يوتا بزرگ شد و شاهد عينى خودكشى پدرش بود. در دهه شصت به لس آنجلس آمد و به دفتر كاريابى مراجعه كرد وخواست كارى در يك فيلم پيدا كند. اشبى بالاخره در استوديو نيورسال شروع به كار كرد. بعدها دستيار تدوين فيلم هاى نورمن جيسون شد و سرانجام فيلمى پيش آمد كه جيسون در اواسط كار از ساخت آن انصراف داد و اشبى جايش را گرفت.
اشبى در طول حيات ۵۹ ساله اش حدود ۱۵ فيلم را كارگردانى كرد كه از مطرح ترين آنها مى توان به آثارى چون: «بازگشت به خانه»، «هارولد و ماد»، «آخرين گروه»، «شامبو» و «قلب هاى دست دوم» اشاره كرد. آخرين ساخته هال اشبى با نام ا«سفرجيك» در سال ۱۹۸۸ ساخته شد كه فيلمى تلويويزنى بود.
فيلم به روايت كاوه مظاهري
.
هال اشبي‎/ پيتر سلرز، شرلي مك لين، ملوين داگلاس
وقتي كه مي آيند و به او مي گويند كه خانه فروخته شده و تو بايد از اين جا بروي، گيج مي شود. او پيرمردي است كه از اول زندگي اش تا حالا باغبان ساده دل باغ اين خانه بوده و از اين خانه حتي يك دقيقه هم بيرون نرفته است. جايي نمي شناسد، كاري بلد نيست، تمام آموزه هايش خلاصه مي شود به همان چيزهايي كه توي زندگي اش از تلويزيون ديده. از تنها چيزي كه سر درمي آورد، درخت و گل و بيل و بيلچه است. اين پيرمرد، همان پيتر سلرز است و اين نقش، آخرين بازي ماندگار او. يك ماه پيش توي صفحة روزها دربارة ارادت پيتر به رمان حضور نوشتيم و اين كه پيتر شش سال چطور به در و ديوار زد كه يك نفر پيدا شود و از روي اين رمان، يك فيلم بسازد.
وقتي هال اشبي قبول كرد كه اين فيلم را بسازد، قبل ترش سه بار نامزد دريافت نخل طلاي كن شده بود: براي آخرين جزئيات1976 براي بب (1976) و براي فيلم تحسين شدة بازگشت به خانه (1978). اشبي آدم كار بلدي بود، با اين كه توي هاليوود كار مي كرد، هميشه ته دل فيلم هايش هم، رنگ و بوي افكار روشنفكرهاي زمان خودش را داشت. ولي از شانس بدش هيچ وقت شهرت هم عصران خودش، مثل كاپولا و اسكورسيزي را پيدا نكرد. آن هايي كه پاية برنامه هاي فيلم خانه هستند، هال اشبي را معمولا با يك فيلمش به ياد مي آورند: هارولد و ماد. حداقل توي همين همشهري جوان، چند تا طرفدار پر و پا قرص هارولد ماد هستند كه تماشاي اين فيلم را جزو بهترين خاطرات زندگي شان مي دانند. برگرديم سر حضور و پيرمرد باغباني كه اسمش چانسي گاردنر بود (چانسي از يعني شانس مي آيد و گاردنر هم كه يعني باغبان). پيرمرد بعد از عمري خاك و خل خوردن، از باغ اخراج مي شود و از شانس خوبش توي خيابان با يك ليموزين تصادف مي كند. بن، صاحب ليموزين و زنش ايو، دلشان براي چانسي مي سوزد و او را پيش خودشان مي برند تا ازش مراقبت كنند. يك دفعه دنيا به چانسي ساده دل رو مي آورد: مي شود رفيق شفيق بن (ملوين داگلاس) كه دوست عزيز رئيس جمهور است.نقش ايو را شرلي مك لين بازي مي كند، همان زن جوان و شاداب آپارتمان كه حالا به زني سالخورده تبديل شده؛ آن قدر سالخورده كه لارنس اليويه به خاطر حضور او در فيلم، بازي در نقش بن را رد كرد و اين نقش به ملوين داگلاس رسيد. هال اشبي براي چهارمين بار به خاطر حضور ، نامزد دريافت نخل طلاي كن شد و براي چهارمين بار نتوانست آن را برنده شود؛ مثل پيتر سلرز كه نامزد اسكار بهترين بازيگر مرد شد و طبق معمول، دست خالي به خانه رفت. پيتر يك سال بعد از اكران اين فيلم از دنيا رفت.
Advertisements

About this entry