Entry for May 05, 2008

دوشنبه شانزدهم ارديبهشت 87 – راه وساختمان
الان يك فقره پيتزاي پپروني در معده بي گناه من جا خوش كرده …امروز يكمي رژيم شكني كردم…بعد از پيتزاي تند هم تنها چيزي كه ميچسبه سيگار از نوع مارلبورو است
از امروز بگم كه حدود ساعت 3 بعد از ظهر چندتا دانشجو از دانشگاه كرج اومدن ديدنم …يكيشون در مورد يك پروژه ساخت ساختمان ملي تحقيق ميكرد كه تا جايي كه حال داشتم و ميدونستم سعي كردم راهنماييش كنم …سه تا ديگشون دارن فكر ميكنن كه يك تعاوني توليد سنگهاي ساختماني فناوري شده راه اندازي كنن …بنظرم كار ارزشمندي اومد به اونها هم راهنمايي هاي لازم را كردم …بعدش با دكتر حقيقي يك ملاقات داشتم كه موضوعش را بهتون نميگم …اما آدم جالبي به نظر ميومد …خصوصا» كروات قهوه ايش و پيرن قهوه ايش باهم خيلي خوشگل ست شده بود….اما موضوع شب هيجان انگيز تره…
رفتم تاتر
افسانه بخشي فرد يكي از دوستان و خبرنگار قديمي مجله ام بود كه رفت طرف دنياي تاتر و الان براي خودش هنر پيشه كاملي شده
چندتا جليزه هم تا بحال برده و امشب منو براي ديدن كمدي «غلتشن ها» دعوت كرد…در ژانر كمدي هاي موزيكال كار ارزشمندي بود نمايش تا 14 ماه بعد هرشب غير از شنبه در تالار سايه از مجموعه تاتر شهر اجرا ميشه
كارگردان: حميد پور آذري
http://theater.ir/artist.aspx?id=1060
و نمايش از زبان خود پور آذري
غولتشن‌ها» عنوان نمايش جديدي است که به تازگي اجراي خود را در تالار سايه، آغاز کرده است.
به گزارش دريافتي سايت ايران‌تئاتر از روابط عمومي مجموعه تئاترشهر، حميد پورآذري، طراح و کارگردان اين اثر نمايشي در يادداشتي براي اين نمايش مي‌نويسد: «غولتشن‌ها» بدون شک يکي از برجسته‌ترين آثار کارلو گلدوني است که اولين بار در 16 فوريه 1760 در «سان لوکا تئاتر» شهر ونيز اجرا و در سال 1762 چاپ شده است.
گلدوني چند روز بعد به ناچار و تحت فشار طبقه بورژوا براي هميشه مجبور به ترک ونيز شد و به فرانسه رفت. در سال 1963 ژان ويلار به عنوان اولين کارگردان غيرايتاليايي آن را کارگرداني کرد و برنارد دورت جنبه‌هاي نوآورانه آن را تأييد کرد.
در اين نمايشنامه لونارد و همان پانتالونه معروف کمديا دلارته است که در بسياري از نمايش‌هاي گلدوني نمود مکبث را دارد ولي در اين نمايش از آن شخصيت هميشگي‌اش فاصله گرفته و گلدوني براي خلق آن براي اولين بار از دو منبع زندگي و تئاتر دلارته کمک گرفته است.
تکيه کلام‌ها در اين نمايش سمبل وضعيت اجتماعي رو به زوال پرسوناژهاي نمايش هستند.
گلدوني در اين اثر طبقه‌اي از جامعه را نشان مي‌دهد که در حال زوال است. جامعه‌اي در ظاهر شرافتمند که پر از تناقض و تضاد است. بزرگترين نوآوري گلدوني در اين اثر ويژگي‌اي است که هر کدام از غولتشن‌ها دارند. به طوري که از ترکيب همه آنها احتمالاً يک آدم مزخرف به وجود مي‌آيد. گلدوني تصوير جامعه‌اي را نشان مي‌دهد که ميل به زندگي و حيات دارد و آدم‌هاي مخالف آن محکوم به حذف شدن هستند و در اين ميان البته فقط شايد چند غولتشن‌ هم درست شوند.
و در نهايت غولتشن‌ها از ديد گلدوني آدم‌هاي واخورده، قلدر، دشمن مدنيت، دشمن فرهنگ و هنر و دشمنان گفت‌وگو و مکالمه هستند.
.
سايت ايران تاتر
http://theater.ir
.
علي سرابي، معصومه قاسمي‌پور، مينا خسرواني، افسانه بخشي‌فر، هدايت هاشمي، آتيه جاويد، علي جاويد، جواد پورزند، رزيتا فضايي، محمد طبيب‌طاهر، سامان دارابي، علي هاشمي، آرش عزيزي، سام ضيايي و آيدين شفايي بازيگران اين نمايش هستند.
..
كارلو گولدوني نويسنده نمايشنامه
Carlo Goldoni
http://en.wikipedia.org/wiki/Carlo_Goldon
Advertisements

About this entry